diumenge, 14 de juliol del 2013

Llatinismes i literatura: David Ortega i la seva novel·la policíaca "La nit misteriosa"


En Marcus Furius Albus i la seva esclava la Nit resoldran, de forma trepidant, diversos crims i misteris que se'ls plantejaran en una Roma plena de conspiracions, assassinats i vicis.


Opinió del David Ortega sobre la seva experiència en haver treballat els llatinismes i d'aquesta forma: 

"Els llatinismes són una part important de la nostra llengua, i per això s’han de tractar a la classe de llatí. Tot i això, crec que hi ha diverses maneres d’estudiar-los: es pot donar una fotocòpia als alumnes amb una llista de llatinismes per a què se’ls aprenguin, depèn del professor.

A mi, aquesta manera de treballar els llatinismes m’ha agradat molt. D’aquesta manera, som nosaltres qui busquem els significats dels llatinismes, qui busca el seu context i qui aplica els llatinismes al treball. Una manera més didàctica i fàcil d’aprendre que no amb una llista.

Quan es presenta l’exercici, pot semblar una mica estrany, però després d’aplicar-ho el primer cop s’agafa el ritme i ja no es para. Jo, des d’un principi vaig pensar en fer una espècie de conte o història (tenint els referents de l’any passat) però no se m’acudia una idea de sobre què podien tractar. Em vaig adonar que jo sóc molt fan de sèries de detectius, i vaig decidir inventar-me un detectiu romà.

El meu procés de fer els llatinismes ha estat tots els dies el mateix: primer busco els que toca aquesta setmana, els copio en una llibreta i busco el seu significat. Després, de vegades seguint un tema relacionat amb els llatinismes (per exemple religió) i de vegades no, deixo que la meva imaginació flueixi i començo a escriure. Les paraules arriben soles.

Les diferents idees dels llatinismes són molt originals i divertides (cançons, vídeos, diaris, diàlegs...) i ajuden a molts companys a arribar a l’aprovat o a pujar nota. Són un regal caigut del mateix Olimp.

Alguns llatinismes eren coneguts, altres sonaven, alguns eren completament desconeguts, uns altres els coneixia en català i castellà però no sabia d’on venien... i òbviament, molts llatinismes s’han incorporat a la meva vida, encara que només sigui per presumir.

Tot plegat, em sembla que els llatinismes han estat una bona idea per tractar un tema que, si no es fa bé, pot resultar molt avorrit.

Per a mi, tot un plaer".

Treballs de recerca 20-21

 Avui s'han entregat els treballs de recerca d'aquest curs. Els treballs que han estat en format bloc són: . A la recerca de la feli...