diumenge, 14 de juliol del 2013

Llatinismes i literatura: Mar Ortega, "El súmmum de la vox populi"

Què els passa quan dues iaies tafaneres es troben? Això és el que la Mar Ortega ens explica al seu relat El súmmum de la vox populi. La Sra. Nicolassa i la Sra. Ginebra parlen, malparlen, critiquen, presumeixen... No se salva ningú, ni familiars, ni amics, ni veïns. Fins i tot si toca rodolen els seus propis caps.


 I la seva opinió sobre el seu treball ha esat aquesta:


"Quan ens vas dir com havíem de fer el treball dels llatinismes estaba bastant motivada, aquesta motivació no ha disminuit al llarg dels llatinismes, tot i que sí que és cert que en alguns hi ha menys motivació que en altres, però, tot i així , em sembla que aquesta és una molt bona forma de treballar els llatinismes.

            La meva idea inicial va ser la de fer un diáleg entre dues àvies, i que aquest mostrés les típiques iaies de poble “criticonas” (i crec que me n”he sortit força bé). Vaig pensar en fer algun video, però vaig desistir de la idea per falta de temps i m”agradava més la idea de fer-los tots iguals. 

            Jo no tenia un dia concret en que fes els llatinismes, quan m”enrecordava i tenia temps els feia, el primer que feia sempre era buscar tots els llatinismes, me”ls llegia i pensaba una mica de que podia parlar, com començar-los. Els meus llatinismes, al ser un diàleg, era molt fàcil incorporar els diferents llatinismes, canviant de tema si calia, etcètera (un llatinismes!)

            Els meus companys han fet coses que m”han agradat molt, l”Ana G. em va deixar llegir un dia alguns dels seus escrits i la seva manera d”escriure em va encantar, també m”han agradat molt les cançons de l”Albert i els videos dels companys m”han fet riure molt, la idea de l”Ana B. també em va semblar molt original, i bé tots els treballs en general m”han agradat, alguns els he pogut veure més que altres i aquests han sigut els que més m”han cridat l”atenció.

            Si he aprés llatinismes? I tant! Abans no em fixava gairebé en ells, ara, cada cop que sento un, dic: Mira! Un llatinisme!

            I ja per acabar l”escrit de reflexió, bé jo crec que, com he dit abans, aquesta és una molt bona forma de treballar els llatinismes, ja que treballant-los nosaltres és més fácil que els entenguem i que després sapiguem aplicar-los, així no es tracta només de buscar qué vol dir cada llatinismes si no que ens hem d”esforçar en aplicar-lo, cosa que ens anirà molt bé en endevant. L”únic problema que jo trobo és que els llatinismes després costa enrecordar-se de que volia dir cada llatinisme, però això ja és qüestió de possar-se a estudiar!"
 

Treballs de recerca 20-21

 Avui s'han entregat els treballs de recerca d'aquest curs. Els treballs que han estat en format bloc són: . A la recerca de la feli...